Op dinsdag 26 april stond de inpassing van de fietscrossbaan op sportpark de Doorbraak op de agenda van de Barendrechtse gemeenteraad. GroenLinks had tijdens de commissievergadering eerder in april nog de nodige kritische vragen voor wethouder Van der Linden. Na antwoorden van de wethouder stemde de fractie in met het voorstel van de gemeente. Fractievoorzitter Arie Kooijman gaf aan het belangrijk te vinden dat ‘het gebied zo snel mogelijk zijn bestemming krijgt en dat er diversiteit in het gebied ontstaat.’

Terwijl buiten de kermis warmliep voor Koningsdag de volgende dag, zaten binnen in de raadszaal leden van de FietsCrossClub Barendrecht in clubtenue op de publieke tribune. De FietsCrossClub Barendrecht had een verzoek ingediend voor de realisatie van een complete fietscrossbaan die geschikt is voor het organiseren van landelijke wedstrijden. Ook moest de baan voldoen aan het huidige niveau van de sport en daarmee geschikt zijn als trainingsbaan. De huidige fietscrossbaan op sportpark de Bongerd voldoet niet meer aan de eisen van de bond.

Kritische vragen:

GroenLinks had eerder kritische vragen over de multifunctionaliteit van de accommodatie, de maatschappelijke betrokkenheid van de fietscrossclub en vooral de recreatieve functie van de omgeving van het sportpark gesteld.

Fractievoorzitter Arie Kooijman: ‘Op het punt van de maatschappelijke functie heeft de wethouder in de raadsvergadering de toezegging gedaan om stevige eisen aan de sportclubs te stellen als het gaat om iets terug te doen aan de Barendrechtse samenleving. Voor wat hoort wat!’

Het probleem van de fietscrossclub is urgent, dus langer wachten is niet wenselijk. De maatschappelijke functie van de club zou in een voorstel nog wel verder moeten worden uitgewerkt.

Motie

Omdat volgens GroenLinks de aansluiting op het omliggend groen nog onvoldoende is uitgewerkt, diende Kooijman de motie ‘Versterking recreatieve functie sportpark De Doorbraak’ in. Met deze motie vraagt GroenLinks aan het college om onderzoek te doen naar andere recreatieve mogelijkheden van het park, bijvoorbeeld mountainbiken. Ook fietsers en wandelaars moeten meer aan hun trekken komen: een fietspad/ strook langs de Achterzeedijk en aansluiten van de fietspaden door het sportpark en de Zuidpolder daarop. Alle partijen stemden voor deze motie.

Een mooie opsteker voor GroenLinks!