Sinds 2010 worden de subsidies voor Barendrechtse maatschappelijke instellingen niet meer gecompenseerd voor prijsstijging. GroenLinks vindt dat dit uitgangspunt na vier jaar niet meer houdbaar is. Tegenover stijgende kosten staan gelijke bedragen aan subsidies. Voor maatschappelijke instellingen heeft dit tot gevolg dat het aantal activiteiten moet worden verlaagd, financiële reserves ingezet moeten worden of hogere contributies gevraagd moeten worden. Op korte of lange termijn merkt de Barendrechter hier de gevolgen van. Ook het nieuwe college gaat in haar Voorjaarsnota uit van de nullijn voor subsidies. Juist in een tijd waar meer op maatschappelijke instellingen wordt geleund voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, pleit GroenLinks voor het mee laten groeien van de subsidies met de algemene prijsstijging. Dit doet GroenLinks door in de vergadering van 8 juli aanstaande de gemeenteraad te vragen in te stemmen met het voorstel om de subsidies met 1,5% te indexeren, conform de in de Voorjaarsnota gehanteerde prijscompensatie. Andere partijen, waaronder PvdA en CDA, steunen het amendement.