Afgelopen dinsdag haalden EVB, SGP/CU en VVD het voorstel Hoge Energierekening van de raadsagenda, voordat er ook maar een debat over had plaatsgevonden. En dat terwijl ze in de raadscommissie hadden aangegeven dat het voorstel gereed was voor besluitvorming in de raadsvergadering. Wij, GroenLinks, PvdA en Wij Barendrecht, vinden dit zeer spijtig omdat een groep Barendrechters nu geen ondersteuning ontvangt om hun energiekosten in de grip te krijgen. Terwijl de meer begunstigde groep Barendrechters die in aanmerking voor een lening komt weer op hun wenken is bediend.

Om maar gelijk een vooroordeel weg te halen, energiearmoede, of een hoge energierekening ten opzichte van je inkomen, is niet beperkt tot mensen met een laag tot minimum inkomen. Van een hoge energierekening is sprake als 8 tot 10% van je inkomen opgaat aan energiekosten. Door de stijgende energieprijzen groeien de kosten als onderdeel van de totale uitgaven van een huishouden. Steeds meer mensen worden geconfronteerd dat een aanzienlijk deel van hun uitgaven naar energie gaat. Voor sommigen betekent dit dat ze de energierekening niet meer kunnen betalen of op andere uitgaven als eten en kleding bezuinigen…..of nog erger letterlijk in de kou zitten en de verwarming nauwelijks aan zetten.

De oorzaak van een hoge energierekening kent meerdere aspecten. Er is een direct verband tussen de hoeveelheid energie die nodig is om de woning op een aangename temperatuur te houden en isolatie. Voor woningeigenaren zijn er veel subsidie- en financieringsregelingen. Voor de woningeigenaar die hier geen gebruik van kan maken zouden extra maatregelen moeten komen.

Woningcorporaties en particuliere verhuurders hebben een verantwoordelijkheid om hun bezit beter te isoleren, zodat huurders minder energie kunnen gebruiken. Het grootste deel van de mensen met een hoge energie , in relatie tot het inkomen, woont in een huurwoning. Een deel van de energiekosten komt door oude energie-slurpende apparaten. Laten we het mogelijk maken dat iedereen deze kan vervangen voor een energiezuinige versie. Het helpt om mensen bewust te maken van het gebruik van apparaten, zoals de stand-by knop niet gebruiken. En dan komen we op een belangrijk aspect, het gedrag van de bewoner.  Niet iedereen weet hoe je een thermostaat kunt inregelen of hoe een CV optimaal wordt ingesteld. Soms zijn het andere zaken als gordijnen opendoen in plaats van licht aan, of een trui aantrekken in plaats van de temperatuur hoger instellen.

Energiearmoede, laten we Barendrechters NU helpen om niet in de kou te staan en grip op hun energiekosten te krijgen. Met bewustwording èn met gerichte ondersteuning voor snelle besparingen.

Lijsttrekkers Arie Kooijman (GroenLinks), Tina Jakoeb (PvdA) en Winnie Hofland (Wij Barendrecht)