Dit zijn de woorden die wethouder Van der Linden afgelopen dinsdag in de gemeenteraad Barendrecht gebruikte voor maatschappelijke instellingen die lieten weten het niet eens te zijn met het niet indexeren van hun subsidies. GroenLinks vindt dit een kwalijke kwalificatie. Maatschappelijke instellingen die keihard hun best doen een mooie bijdrage in de Barendrechtse samenleving te leveren, worden weggezet als geldlustig. Terwijl het indexeren van hun subsidie bittere noodzaak is om hun basisactiviteiten op niveau te houden.

Terwijl het indexeren van hun subsidie bittere noodzaak is om hun basisactiviteiten op niveau te houden. Instellingen lieten GroenLinks weten gemiddeld 10% prijsstijging met eigen middelen te hebben opgevangen. Dit gaat ten kosten van de kwaliteit en het aanbod van hun diensten. Voor 2016 vrezen zij drastischere maatregelen te moeten gaan treffen zoals minder bereikbaarheid en het schrappen van bepaalde diensten of producten. En wie heeft hier het mee last van? Juist ja, u, de inwoners van Barendrecht. Volgens de wethouder hoort hij maatschappelijke instellingen niet over hun problemen door het niet indexeren van subsidies. Dat kunnen wij niet beoordelen, maar vragen ons wel af hoe dat dan zou komen? Bescheidenheid, vrees om ondergeschikte relatie aan de gemeente in gevaar te brengen? Laat ik u gerust stellen, uiteindelijk beslist de gemeenteraad en niet de wethouder hierover. GroenLinks blijft u steunen in het bespreekbaar maken.

Namens GroenLinks, Tanja de Jonge Fractievoorzitter