In de gemeenteraad van Barendrecht werd op dinsdag 30 juni jl. gesproken over de toekomst van gebouw het Trefpunt. De raad werd gevraagd een besluit te nemen over de te onderzoeken scenario’s. De uitkomst van het onderzoek naar de verschillende de scenario’s wordt in het najaar aan de raad voorgelegd. Het is dan aan de raad om een besluit te nemen.

In het voorstel van afgelopen dinsdag viel het scenario van gezamenlijke nieuwbouw voor gebruikers van het Trefpunt en de Baerne af omdat de kosten,10 miljoen euro, te hoog zijn. De intentieovereenkomst van de gemeente met de verschillende gebruikers om medewerking te verlenen aan het onderzoek naar een gezamenlijk cultureel centrum werd daarmee beëindigd.

De heer Vermaat van EVB stelde o.a. in de raad  “Het college zegde eenzijdig een intentieovereenkomst met de culturele partners uit De Baerne en ’t Trefpunt op”.  Een bewering en beschuldiging van de heer Vermaat die volgens de fractie van GroenLinks niet klopt. We zetten de feiten voor u op een rij:

Onze wethouder Tanja de Jonge was vanaf januari 2019 met de bestuurders van de drie culturele organisaties (CultuurLocaal, Kunst Creatief Barendrecht en de Harmonievereniging) in gesprek om te komen tot een raadsvoorstel waarin alle gebruikers in een nieuw te bouwen ’t Trefpunt gehuisvest zouden worden. De start van de gesprekken was stroef omdat de inzichten verschilden. Om iedere partij blijvend betrokken te houden bij het onderzoek werd een intentieovereenkomst opgesteld waarbij werd afgesproken om samen te werken aan een plan voor de gezamenlijke huisvesting. Door de bestuurders van de culturele organisaties, de ambtenaren en de wethouders is hard gewerkt om tot een plan te komen. Uiteindelijke bleek het plan te duur om uitgevoerd te kunnen worden. Het waren de bestuurders van de culturele organisaties zelf die wilden dat deze intentieovereenkomst m.b.t nieuwbouw beëindigd zou worden, nu er voor de gebruikers van de Baerne geen rol meer bij ’t Trefpunt is weggelegd. De gebruikers hebben zelfs het raadsvoorstel op het punt van scenario van de gezamenlijke huisvesting van feedback voorzien.

Conclusie: er was geen sprake van eenzijdig opzeggen. De heer Vermaat heeft de feiten verdraaid en voor stemmingmakerij gezorgd. Overigens blijven de culturele organisaties samenwerken op bijvoorbeeld het punt van programmering.