GroenLinks stemde op 26 april als enige partij tegen het voorstel om de onderdoorgang onder de A29 open te stellen. Volgens fractievoorzitter Arie Kooijman zal het openstellen van de verbinding tussen Carnisselande en het centrum voor auto’s zal tot veel overlast leiden en is het een ramp voor fietsers.

Waarom is GroenLinks tegen?
Volgens Kooijman was de openstelling ooit bedoeld om het mensen gemakkelijker te maken van Oost- naar West-Barendrecht te gaan, maar dat is allang niet meer het geval: ‘In de voorstellen openstelling onderdoorgang A29 is dit doel een detail geworden. Hoofdzaak is de doorstroming in de spits geworden. Een deel van het verkeer wordt verplaatst van de verbinding Kilweg - A29 naar de wegen parallel aan de snelweg.’
Daarmee worden deze wegen volgens GroenLinks in feite extra rijbanen van de A29 en de A15: ‘Voor de lange termijn lost het dan ook niets op: alleen meer luchtverontreiniging en geluidshinder in de wijken langs de route en verslechtering van de mogelijkheden voor fietsers om naar Rotterdam te gaan.’

GroenLinks heeft de wethouder verschillende keren vragen gesteld over de fietsvriendelijkheid van de verkeerslichten op de kruising 1e Barendrechtseweg/Dierensteinweg. Vanwege de doorstroming van het autoverkeer gaat de rotonde namelijk verdwijnen. ‘Maar’, aldus Kooijman, ‘een bevredigend antwoord hebben we niet ontvangen.’

GroenLinks blijft deze verkeerslichten daarom met argusogen in de gaten houden!